Bygg-topbild.jpg
 

mat & dryck i komibination

 
 

Uppdraget

Systembolaget har uppdraget från staten att sälja alkohol. I uppdraget ingår att informera om alkoholens risker, ge bra service och att sälja med ansvar. Varken butikerna eller webbplatsen Systembolaget.se ska uppmuntra till köp.

ONE DAY har sedan våren 2015 varit en del av UX-teamet på Systembolaget. Uppdraget har innefattat alltifrån att göra små användarvänliga förbättringar på Systembolaget.se till konceptutveckling kring nya tjänster och funktioner. När tjänsten Vad passar till skulle redesignas fick One Day, i samarbete med Valtech, uppdraget att ansvara för interaktionsdesign.

 

Kund: Systembolaget
Projektmedlemmar: Markus Olsson
Webbplats: www.systembolaget.se
Nyckelord: Interaktionsdesign, Användningstest, Responsivitet

 
 

Utmaningar

Vad passar till kan ses som en digital förlängning av den rådgivning som sker i butik. Tjänsten ger förslag på passande drycker om en kund ska laga en specifik maträtt. Inför redesignarbetet framkom ett antal insikter: 

  • Kategoriseringen på maträtter gjorde att det var svårt för kunden att hitta den maträtt man hade tänkt laga.
  • Tjänsten upplevdes också som krånglig att använda med många klick, framförallt om man ville ändra sina val.
  • I och med Systembolagets uppdrag behöver tjänsten både kunna ge flera dryckesförslag samt förslag på alkoholfria alternativ.
 

Lösningen

Lösningen blev en förenklad tjänst där antalet steg krympte till hälften. Istället för att tjänsten är uppdelad på olika sidor, händer allt på samma sida. Kategoriseringen är borttagen och kunden börja nu med att fylla i maträtten i sökrutan. Det går också att bläddra bland alla maträtter eller klicka på någon av tipsen.

Efter dryckesförslagen kan kunden gå vidare till Sök dryck och fortsätta bland alla drycker.

 
systembolaget-2.jpg
 
 
There are no items to display from the selected collection.