Bygg-topbild.jpg
 

Doft av surfvax och strandliv

 
 

En passionsdriven retuschbyrå

Retuscheriet fokuserar på högkvalitativ bildbehandling och retusch. Företaget bildades av fyra passionerade bildretuschörer som ville undvika trenden att bygga en exklusiv fasad - för att istället värdesätta öppna, nära relationer till uppdragsgivare och alltid leverera högsta kvalitet.

När Retuscheriet vände sig till One Day var de nystartade och behövde både en visuell identitet och en webbplats. Tillsammans konkretiserade vi deras erbjudande och tog fram en tonalitet och ett visuellt uttryck som återspeglar Retuscheriets grundvärderingar.

 

Kund: Retuscheriet
Projektmedlemmar: Charli Kasselbäck, Ivica Prgomet, Måns Wikström
Webbplats: www.retuscheriet.se
Nyckelord: Grafisk identitet, Visuell design

retusch-identitet.jpg
 

Visuell identitet

Vår utgångspunkt var namnets nostalgiska associationer till verkstad och hantverk. Detta kombinerade vi med med deras önskan om en varm och avslappnad attityd, med doft av surfvax och strandliv. 

Logotypen blev ett robust ordmärke, med tillhörande palett av varma, dämpade pastellfärger. Till detta adderade vi en symbol, tänkt att användas som en kvalitetsstämpel på leveranser, visitkort och ställen där ordmärket inte behövs eller får plats.

 
 

Webbplats

Webbplatsens huvudsyfte är att visa vad Retuscheriet kan göra och har gjort. I det här projektet handlade det till stor del om att hitta ett skönt sätt att låta Retuscheriets bilder tala för sig själva. 

Ambitionen var också att utmåla en tillmötesgående framtoning för företaget. Välkomnande kontaktpresentationer och ett personligt tilltal är tänkta att förmedla ett bemötande där alla är välkomna - stor byrå eller liten frilansfotograf. 

 

 
There are no items to display from the selected collection.