Bygg-topbild.jpg
 

ETT BILDDRIVET ERBJUDANDE

 
 

Uppdraget

Under våren 2015 kontaktade Carbox, One Day för att berätta om sin nystartade verksamhet och planerna på en ny webbplats. Idén var att presentera paketerade tjänster inom bilfotografering för en nischad målgrupp.

Jämfört med exempelvis mäklarbranschen har bilbranschen i dagsläget inte nått ända fram i hur man väljer att presentera sina objekt i digitala sammanhang. Fotografier och produktbeskrivningar håller ofta en relativt amatörmässig nivå. Med den nya tjänsten ville Carbox erbjuda bilhandlare möjligheten att stärka sin konkurrenskraft med professionella fotografier.  

One Day fick i uppdrag att ansvara för visuell design och grafisk identitet, samt utveckling och testning av den nya webbplatsen.  

 

Kund: Carbox
Projektmedlemmar:
Måns Wikström, Markus Olsson, Ivica Prgomet
Webbplats: www.carbox.se
Nyckelord: Grafisk identitet, Visuell design, Interaktionsdesign, Responsivitet

 
 

Visuell design

Carbox tjänster är till största del grafiska i sin natur och målgruppens köpbeslut grundar sig i det visuella intrycket. Därför är det naturligt att fotografierna får stå i centrum och förmedla värdet av professionella fotografier som ett konkurrensverktyg. En i övrigt avskalad design stödjer det hela ytterligare.

 
 

Logotyp

Med en nedtonad och bilddriven design kunde logotypen tillåtas ta lite mer plats i både färg och form.

Logotypen ska stärka erbjudandet och fungera som identitetsbärare för det specifika i fototjänsten. Komponenterna bygger på formen för kamerans bländare,  och boxen - som återknyter till erbjudandets paketerade karaktär. De tonade grundfärgerna som utgör boxens form, är utvalda utifrån det färgspektra som ofta uppstår då omgivningen reflekteras i kamerans lins. Formen i sin sammansättning kan också associeras till olika bilmärkens kylaremblem. 

Carbox-logo.jpg
 
 
 

Interaktionsdesign

Carbox erbjuder en enkel tjänst och det ska webbplatsen också återspegla. Ett grepp för att stärka den känslan var att hålla en grund struktur. Kunden ska enkelt kunna jämföra de olika fotopaketen och besluta om vilken lösning som passar. Arbetsprocessen beskrivs också i fem tydliga steg för att understryka enkelheten. 

 
There are no items to display from the selected collection.